sâmbătă, 21 martie 2009

Prezentarea in Power Point - mic ghid de supravietuire

Eu presupun că persoanele care merg la orele la care merg şi eu, se numesc colegi şi au de obicei cam aceiaşi vârstă cu mine, poate chiar mai mare, deci au ceva experienţă. Au trecut prin 3-4 ani de facultate, au susţinut la un moment dat în viaţa lor nişte prezentări/referate/ceva făcute în Power Point. Ca să nu mai vorbesc de licenţă. Din nou, se pare că presupun greşit când spun că se pricep cât de cât la aşa ceva. Cum poţi să faci frate o prezentare de 10-15 slide-uri care să conţină numai şi numai text de sus până jos? Şi apoi să te apuci să citeşti după acel text, ca şi cum noi ceilalţi n-am fi în stare să-l citim.

Din acest motiv o să dau câteva sfaturi/indicaţii.
1. prezentarea trebuie făcută cât mai simplu, fără prea multe animaţii, fără prea multe detalii, nu foarte colorată. Cu cât sunt mai multe detalii, cu atât creşte posibilitatea să te încurci în ele.
Dacă totuşi se folosesc animaţii, e bine să se folosească aceleaşi. Oricum, eu nu le folosesc şi nici nu le recomand.
2. fundalul trebuie ales în aşa fel încât să contrasteze cu culoarea textului. Asta nu înseamnă că trebuie să alegi un fundal mov şi text galben. Să nu cădem în extreme. Cel mai bine ar fi să se folosească deja clasicul fundal deschis şi text de culoare închisă.
3. probabil cel mai important: să nu se folosească textul în exces. Eu dacă am mai mult de 2 propoziţii pe un slide, nu mă simt în largul meu. Mi se urcă tot sângele în cap. Textul care se foloseşte ar fi bine să fie scris cu un font obişnuit, nimic deosebit şi de obicei cu mărimea caracterelor de 20 sau mai mare.
4. textul trebuie înlocuit cu poze/scheme/schiţe/grafice. Precum ziceam, textul în exces nu e bun.
5. ar fi bine ca acelaşi fundal să fie folosit pentru toate slide-urile.

Cum să NU faci o prezentare: să alegi pentru fiecare slide un fundal diferit, mult mai colorat decât precedentul, pentru fiecare propoziţie să foloseşti o animaţie diferită, până le epuizezi pe toate, apoi să le iei de la capăt, culoarea textului să treacă prin tot spectrul luminii, în sensul că fiecare propoziţie să aibă altă culoare, iar textul să ocupe tot câmpul vizual. Şi da, am văzut şi astfel de prezentări. La facultate, la master.

Dacă depistaţi cacofonia aia din text, să ştiţi că m-am stradiut să o evit dar evident, nu am reuşit.

4 comentarii:

mihaela spunea...

foarte util postul asta :D
ma pregatesc sa fac acum prezentarea pt licenta :-s..wish me luck!

alex_blue spunea...

Intr-adevar, e bine sa pui acelsai fundal la toate slide-urile, altfel ii vei obosi pe cei care privesc prezentarea. Eu, de exemplu, am ales pt licenta o poza cu cerul si cativa norisori...Albastrul deschis e linistitor si stim cu totii ca e nevoie de o atmosfera linistita la prezentarea licentei (bafta miha!)

Yi San spunea...

Hi. Imi pinde bine ghidul. Trebuie sa fac prezentarea licentii in power point si deja am emotii. nu prea il folosesc...

addi spunea...

mergi si fa-ti reclama in alta parte