luni, 28 iulie 2008

Numai cifrele-s de voi

Eu stiam de mult timp un lucru pe care, de cand cu inundatiile din nordul Moldovei, am inceput sa-l constientizez. Anume, lupta pentru audienta. Reporterii sunt in stare sa faca orice pentru ca materialul lor sa fie mai bun decat al celorlalti. Nu e nimic anormal in asta, e meseria lor, pe asta isi iau salariul. Dar cand acest lucru e dus la extrem deja mi se apleaca. Vezi ca oamenii sunt evacuati din calea viituri, plangand, iar tu sa te duci si sa le bagi microfonul in fata si-i intrebi ce parere au despre inundatii. Ce ai vrea sa-ti raspunda?
Ei stiu de latura miloasa a oamenilor si o exploateaza la maxim. Daca vad o babuta care plange ca si-a pierdut casa, pai se duc si o filmeaza din toate unghiurile, eventual ii pun si intrebari de genul "Ce o sa faceti acum?" sau "Unde o sa dormiti?" ca sa provoace si mai multe lacrimi. De ce? Simplu: pentru audienta. Pentru ca telespectatorii vad o batrana care plange si asta ii impresioneaza. Se uita mai mult la stiri si fac audienta. Pentru ca doar asta conteaza. Cifrele. Nu-i intereseaza pe ei ca nu stiu cate familii nu mai au casa. Si m-am convins de asta uitandu-ma la Mircea Badea. In fiecare emisiune prezinta audientele din seara precedenta. Pe mine nu ma intereseaza cati oameni s-au uitat la emisiune aseara. Ma uit pentru ca-mi place, nu ca sa ma numar si eu printre acei care ti-au facut audienta.
De aceea, un dezastru, un accident cu cat mai multe vicitme omenesti e mana cereasca pentru ziaristi. Pentru ca pot sa-l exploateze la maxim, si sa-l lungeasca cat se poate.

Ma uitam aseara la The Daily Show si am vazut ce scandal de proportii a fost in SUA din cauza unei caricaturi. Au fost dezbateri peste dezbatei, analisti peste analisti (asta suna pervers), sute de ore de vorbit degeaba. Si pentru ce? Pentru cifre. Sa tina prostii in fata televizoarelor.

Nici la noi nu e diferit. Eu nu inteleg cum de stau unii oameni cate doua ore la un spectacol de vorbit (ca sa nu zic talk-show), sa se certe si sa-si scoata ochii ca prostii, sa vorbesca despre nimic si fara sa ajungi la un rezultat. Asta se intampla seara de seara. De ce? Pentru ca sunt prostii care se uita si fac audienta. Daca nu s-ar mai uita nimeni, s-ar opri si emisiunile de genul asta si eu as fi mult mai fericit. Dar nu o sa se intample lucrul asta niciodata pentru ca, vorba aia, prosti da' multi.

Din pacate este o tendinta pe care o adopta si unele canale de stiinta, canale ce promoveaza emisiuni care trag la public. Nu mai dau documentare pentru ca nu le inteleg prostii si nu mai e audienta. Ca sa nu mai zic de reclame.
Cat despre mine, cred ca voi renunta la a ma uita la televizor cat de curand.

Niciun comentariu: