miercuri, 8 aprilie 2009

Romania e cu voi!

După violenţele de ieri, spiritele s-au mai calmat azi. Se întâmplă exact cum nu trebuia să se întâmple. Voronin a procedat cât de poate de bine: a lăsat revolta să se stingă de la sine. Ştia că dacă intră cu forţa în protestatari, furia acestora va creşte şi la fel şi numărul lor, iar până la urmă totul avea să se sfârşească cum s-a sfârşit în România '89 - cu sfârşitul dictaturii comuniste. Dacă îi laşi pe protestatari să-şi facă damblaua, furia lor se stinge pentru că nu mai au împotriva cui să o manifeste. Dacă intervenea armata, se lăsa cu sânge, cu morţi. Iar din această cauza, creştea şi furia mulţimii. De aceea, nu s-a intervenit în forţă.
Precum ziceam şi ieri, ar fi trebuit să fie cineva în spatele acestor revolte, care să ştie exact ce vrea şi să-i îndrume şi pe protestatari. Pentru că totul s-a întâmplat într-un mod cât se poate de dezorganizat. Dar în urmă ştirilor citite azi, se pare că liderii politici din opoziţie au fost arestaţi.
Răspunsul de la Chişinău îşi respectă caracterul comunist: întreruperea programelor televiziunilor din Moldova, bruierea telefoanelor, interzicerea accesului jurnaliştilor. Toate sunt metode găsite în orice tratat de comunism. Ieri, în timp ce clădirea Parlamentului era sub asediu, la televiziunea naţională erau desene animate.
Azi au fost luate alte măsuri. Au fost blocate punctele de trecere a frontierei, ambasadorul României în Republica Moldova a fost declarat persona non-grata de către Voronin şi obligat să părăsească ţara, reintroducerea vizelor pentru cetăţenii români, învinuirea României pentru problemele cu care se confruntă Moldova.
Eu vreau să ştiu care este poziţia oficială a României. Am văzut că ieri au vorbit diverşi lideri ai partidelor politice. Asta nu mă interesează. Vreau să-l văd pe Băsescu sau pe Boc susţinând poziţia oficială a României. Pentru că şi românii şi oamenii de pe străzi din Chişinău aşteaptă acest mesaj. Până acum nu i-am văzut la faţă. Ştiu că trebuie să fie diplomaţi şi să nu se arunce cu capul înainte în declaraţii. Eu vreau să-i aud spunând că-i sprijină pe cei care s-au revoltat şi că-i va ajuta să îndepărteze regimul comunist. Nu trebuie s-o zică pe faţă, chestia asta poate fi zisă indirect, printr-un cuvânt, printr-o propoziţie subtilă. Pentru că nu se cuvine că un guvern să sprijine o lovitură de stat dintr-o ţara vecină. Şi plus dde asta, trebuie să răspundă în faţa şefilor de la UE. Da' atât vreau: să le aud poziţia. Din câte am văzut, numai Ministerul Afacerilor Externe a răspuns prin două comunicate de presă (aici şi aici).

Azi au continuat protestele la Iaşi, după care au plecat două autobuze spre vama Sculeni pentru a trece în Moldova. Nu ştiu dacă acele autobuze au trecut. Cică la ora 12.30 s-a deschis şi vama. Eu, din păcate, am ajuns la sfârşit la protest şi n-am apucat să fac poze decât la autobuze în timp ce plecau.






Eu îmi susţin în continuare ideea: atâta timp cât vorbim aceiaşi limbă, şi ne leagă atâta istorie, suntem acelaşi popor.
De aceea vă zic din nou: România e cu voi !

Niciun comentariu: